تبلت ها چگونه کار میکنند؟
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

زمانی که استیو جابز در سال 2010 میلادی با معرفی تبلت آی پد به حدس و گمانها پایان داد، در واقع او به ایجاد زمینه جدیدی در حوزه سخت افزار کامپیوتر کمک کرد.

 

 اگرچه تبلت های کامپیوتری برای سالها قبل از آی پد وجود داشتند اما آی پد اولین وسیله ای بود که با استفاده و طراحی مناسب شکل فیزیکی آن توانست موفقیت بزرگی در بازارهای کامپیوتری بدست آورد.

 

 همچنین موفقیت اپل در بازار اقتصادی باعث منفعت سایر سرمایه گذاران صنعتی شد که به دنبال جایگزینی برای شیوه و روش اپل بودند.

 

 

 

اما تبلت واقعا چیست؟

 

 

 

به عبارت بسیار ساده، یک کامپیوتر تبلت چیزی جز یک وسیله محاسباتی موبایل ( قابل حمل) که ابعادی بزرگتر از تلفنهای هوشمند دارد نیست.

 

به همین دلیل سایز مشخصی برای تبلت ها و آموزش تعمیرات تبلت  وجود ندارد که بگوییم کوچکتر از آن و یا بزرگتر از آن به طور قطع وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر وسیله ای محاسباتی از یک واسط نمایشی بر روی صفحه استفاده کند، آن وسیله یک تبلت است.

 

برخی از تولیدکنندگان با ترکیب کردن ادوات مختلف، سیستمهایی را عرضه میکنند که به نوعی هم یک تبلت است و یا حتی میتواند به شکل یک لپ تاپ دیده شود.

 

همچنین چنین وسیله ای ممکن است دارای یک کیبورد مجزا باشد که بتوانید آن را به سیستم متصل کنید.

 

به عنوان مثال در سال 2010 شرکت کامپیوتری لنووو، یک نسخه آزمایشی از وسیله ای را رونمایی کرد که اسم آن را IdeaPad U1 گذاشته بود.

 

در نگاه اول این وسیله همچون یک لپ تاپ ساده بود اما اگر شما صفحه مانیتور مانند آن را در آموزش تعمیر تبلت از کل سیستم جدا میکردید، لپ تا شما به یک تبلت تبدیل میشد که به طور مستقل دارای سیستم عامل بود. لنوو سر انجام این محصول را با نام تجاری LePad در سال 2011 به بازار چین عرضه کرد.

 

اگرچه تبلت ها با شکل های متنوع و امکانات مختلفی به بازار عرضه شده اند اما تقریبا اکثر آنها مشخصات مشابه زیادی دارند.

 

 تقریبا تمام آنها دارای صفحات لمسی هستند و همچنین دارای سیستم عامل  و پردازشگری هستند که میتواند برنامه هایی که حجم و سرعت پردازش بالایی نمی خواهند را پردازش کند.

 

 اگرچه اینگونه کامپیوترها هیچگاه نخواهند توانست جای کامپیوترهای پی سی با سرعت پردازش بالا که قابلیت اجرای برنامه های حجیم و سنگین را دارند بگیر اما تبلت ها فضای جدیدی را برای ابزار محاسباتی مانند کامپیوترها ایجاد کرده اند.

 

 

 

حال نگاهی به برخی از اجزای پایه ای که اکثر تبلت ها دارند می اندازیم.

 

 

 

اگر شما یک تبلت را باز کنید فورا متوجه سه نکته خواهید شد. اولا، شما با این کار گارانتی محصول خود را از دست خواهید داد، زیرا اگر بدنه یک تبلت را باز کنید دیگر این وسیله تحت گارانتی نخواهد بود. دوم اینکه، با نگاهی به داخل وسیله متوجه خواهید شد که تولید کننده تمام اجزا و قطعات را به صورت فشرده در کنار هم قرار داده است. و در نهایت سومین نکته این است که با نگاهی کمی دقیق تر مت.جه این نکته خواهید شد که جزای تشکیل دهنده تبلت شما بسیار شبیه به قطعات کامپیوترهای خانگی است.

 

 

 

مغز و قسمت اصلی تبلت ها از یک میکرو پروسسور تشکیل شده است اما این واحد پردازش از آنچه در کامپیوترهای خانگی و پی سی های با قدرت پردازش بالا میبینید کوچکتر است، عال این امر ابعاد کم و در نتیجه کاهش فضایی است که این پردازنده در تبلت اشغال خواهد کرد، همچنین چنین میکروپروسسورهایی گرمای کمتری تولید میکنند و در نتیجه احتیاج به وسایل خنک کننده بزرگ کاهش می یابد. گرما همواره جزو بزرگترین محدود کننده های سرعت پردازش در کامپیوترهاست، زیرا ممکن است باعث اشکالات و نواقص مکانیکی در دستگاه شود.

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: